Centrum Aktywizacji Zawodowej

Do zakresu działania CAZ należy realizacja zadań w zakresie aktywności zawodowej, wspierania zatrudnienia oraz rynku pracy za pośrednictwem:

  1. Działu Pośrednictwa Pracy i Poradnictwa Zawodowego,
  2. Działu Form Pomocy.

 

Do zakresu zadań podstawowych Działu Pośrednictwa Pracy i Poradnictwa Zawodowego należy w szczególności:

  1. udzielanie pomocy bezrobotnym, poszukującym pracy i osobom niezarejestrowanym, w tym osobom biernym zawodowo, w uzyskaniu zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej oraz pracodawcom pomocy w pozyskaniu kandydatów do pracy,
  2. pozyskiwanie i upowszechnianie ofert pracy,
  3. udzielanie pracodawcom informacji o kandydatach do pracy,
  4. udzielanie bezrobotnym, poszukującym pracy lub osobom niezarejestrowanym, w tym osobom biernym zawodowo, informacji o ofertach pracy upowszechnianych w bazie ofert pracy zwaną ePracą oraz w innych ogólnodostępnych bazach,
  5. inicjowanie i organizowanie kontaktów bezrobotnych, poszukujących pracy lub osób niezarejestrowanych, w tym osób biernych zawodowo, i pracodawców, w tym w formie giełd pracy lub targów pracy,
  6. nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z bezrobotnymi, poszukującymi pracy lub osobami niezarejestrowanymi, w tym osobami biernymi zawodowo, oraz pracodawcami,
  7. zgłaszanie ofert pracy do ePracy,
  8. zapewnienie pomocy w zgłaszaniu ofert pracy do ePracy,
  9. weryfikacja pracodawcy zgłaszającego ofertę pracy,
  10. koordynowanie działań w ramach bazy CV,
  11. pomoc w zakładaniu indywidualnych kont klientom Urzędu,
  12. prowadzenie pośrednictwa pracy związanego ze swobodnym przepływem pracowników w ramach sieci EURES,
  13. kompleksowe prowadzenie zadań związanych z Indywidualnymi Planami Działania,
  14. przeprowadzenie oceny kompetencji cyfrowych dla osób do 30 roku życia,
  15. realizacja zadań wobec osób korzystających ze świadczeń z pomocy społecznej,
  16. współpraca w szczególności  ze szkołami ponadpodstawowymi, uczelniami i podmiotami ekonomii społecznej w zakresie realizacji poradnictwa zawodowego, w tym promowania uczenia się przez całe życie oraz działań informacyjnych dotyczących wsparcia skierowanego do osób do 30 r.ż.,
  17. wydawanie skierowań na badania lekarskie,
  18. udzielanie pomocy bezrobotnym, poszukującym pracy i osobom niezarejestrowanym, w tym osobom biernym zawodowo, w wyborze lub zmianie zawodu, miejsca pracy, kierunku kształcenia lub szkolenia, w planowaniu rozwoju zawodowego, a także przedsiębiorcom w planowaniu działań, których celem jest adaptacja do wymogów rynku pracy, w tym podnoszenie kompetencji zawodowych,
  19. udzielanie informacji o rynku pracy, zawodach, kwalifikacjach, możliwościach kształcenia i szkolenia,
  20. udzielanie porad zawodowych w zakresie możliwości rozwoju zawodowego, w tym pomocy w określeniu kompetencji, umiejętności, zainteresowań, uzdolnień i doświadczenia zawodowego oraz w zakresie umiejętności niezbędnych przy aktywnym poszukiwaniu pracy i samozatrudnieniu, w szczególności z wykorzystaniem metod i programów, w tym standaryzowanych narzędzi diagnostycznych,
  21. organizowanie i prowadzenie szkoleń z zakresu umiejętności poszukiwania pracy,
  22. udzielanie pomocy przedsiębiorcom:
  • w doborze kandydatów do pracy spośród bezrobotnych i poszukujących pracy,
  • we wspieraniu rozwoju zawodowego przedsiębiorcy i jego pracowników przez udzielanie porad zawodowych,
  1. inicjowanie i realizowanie przedsięwzięć mających na celu rozwiązanie lub złagodzenie problemów związanych z planowanymi zwolnieniami grup pracowników z przyczyn dotyczących zakładu pracy,
  2. realizowanie zadań określonych w ustawie z dnia 20 marca 2025 r. o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej,   w tym możliwość określenia listy zawodów, w stosunku do których odmawia się wydania zezwolenia na pracę cudzoziemca ze względu na trudną sytuację na lokalnym rynku pracy, uzasadniającą ograniczenie możliwości podjęcia pracy przez cudzoziemców na terenie powiatu, obsługa spraw dot. zezwoleń na pracę sezonową, obsługa spraw dot. oświadczeń o powierzeniu pracy cudzoziemcowi,
  3. udzielanie informacji o zakresie form pomocy,
  4. współpraca przy działaniach promocyjnych PUP, w tym przy opracowywaniu kampanii informacyjnych i promujących działania WUP i PUP,
  5. przygotowywanie raportów, informacji i analiz lokalnego rynku pracy, w tym prowadzenie monitoringu zawodów w ramach Barometru zawodów,
  6. prowadzenie obowiązującej sprawozdawczości statystycznej,
  7. prowadzenie we współpracy z samorządami gmin lokalnych punktów informacyjno– konsultacyjnych,
  8. współpraca z partnerami społecznymi w zakresie aktywności zawodowej, wspierania zatrudnienia oraz rynku pracy,
  9. współpraca z Sądem, Prokuraturą, Policją i innymi instytucjami w zakresie pośrednictwa pracy pod kątem udzielania informacji o zarejestrowanych bezrobotnych, w kontekście korzystania przez nich z pośrednictwa pracy PUP,
  10. przygotowywanie dokumentacji do wydania decyzji administracyjnych w zakresie realizowanych zadań,
  11. współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Urzędu.

Do zakresu zadań podstawowych Działu Form Pomocy należy w szczególności:

  1. planowanie podziału środków finansowych (FP, PFRON, EFS+, rezerwy MRPiPS) na aktywizację zawodową osób bezrobotnych oraz monitorowanie ich wykorzystania,
  2. organizacja szkoleń,
  3. obsługa spraw dotyczących kosztów nabycia wiedzy i umiejętności,
  4. obsługa postępowań nostryfikacyjnych,
  5. pomoc w sfinansowaniu opłaty za przeprowadzenie postępowania i wydanie decyzji w sprawie uznania kwalifikacji zawodowych do wykonywania zawodu regulowanego albo do podejmowania lub wykonywania działalności regulowanej,
  6. obsługa bonu na kształcenie ustawiczne,
  7. obsługa pożyczki edukacyjnej,
  8. realizacja organizacji staży,
  9. realizacja organizacji staży z potwierdzeniem nabycia wiedzy lub umiejętności,
  10. realizacja zadań dotyczących KFS, w szczególności: określanie szacunkowego zapotrzebowania na środki KFS w powiecie, udzielanie informacji podmiotom o możliwości skorzystania z KFS, udzielanie pomocy uprawnionym podmiotom poprzez finansowanie kształcenia ustawicznego osób uprawnionych (przygotowywanie umów), dokonywanie analizy lokalnego rynku pracy pod kątem możliwości zgłoszenia do WUP dodatkowego priorytetu wydatkowania KFS,
  11. realizacja spraw dot. środków na podjęcie działalności gospodarczej, w tym dla spółdzielni socjalnych,
  12. realizacja spraw dot. refundacji kosztów wyposażenia stanowiska pracy, w tym dla spółdzielni socjalnych,
  13. realizacja finansowania kosztów wynagrodzeń dla spółdzielni socjalnych,
  14. realizacja organizacji prac interwencyjnych i robót publicznych,
  15. obsługa zwrotu kosztów poniesionych przez podmiot prowadzący DPS, jednostkę organizacyjną WRiPZ albo dom pomocy społecznej z tytułu zatrudnienia bezrobotnych lub poszukujących pracy,
  16. obsługa dofinansowań wynagrodzenia za zatrudnienie osób 50+,
  17. obsługa prac społecznie użytecznych,
  18. refundacja pracodawcom części kosztów na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenie społeczne,
  19. obsługa stanowisk pracy zdalnej (grant),
  20. obsługa świadczenia aktywizacyjnego,
  21. realizacja pakietu aktywizacyjnego,
  22. dokonywanie refundacji kosztów opieki nad dzieckiem lub osobą zależną,
  23. dokonywanie zwrotu kosztów przejazdu lub zakwaterowania,
  24. obsługa bonu na zasiedlenie,
  25. obsługa finansowania działań z zakresu reintegracji społecznej,
  26. opracowywanie, przygotowanie i realizowanie projektów z funduszy Unii Europejskiej i innych funduszy celowych,
  27. realizowanie projektów finansowanych ze środków EFS+ i innych środków zewnętrznych,
  28. przygotowywanie dokumentacji do finansowego rozliczenia programów finansowanych lub współfinansowanych z EFS+ lub innych źródeł,
  29. monitorowanie i ocena przebiegu programów współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej,
  30. opracowywanie i realizowanie programów finansowanych z rezerwy FP,
  31. inicjowanie i realizowanie programów specjalnych,
  32. realizowanie programów regionalnych na podstawie porozumienia zawartego z WUP,
  33. inicjowanie i realizowanie programów pilotażowych,
  34. realizowanie programu aktywizacyjnego dla osób niepełnosprawnych lub opiekunów osób niepełnosprawnych,
  35. realizowanie programu wsparcia w sytuacjach szczególnych,
  36. realizacja regulacji krajowych oraz Komisji Europejskiej dotyczących pomocy publicznej,
  37. współpraca z instytucjami w zakresie aktywności zawodowej, wspierania zatrudnienia oraz rynku pracy,
  38. opracowywanie raportów, sprawozdań, statystyk i analiz lokalnego rynku pracy,
  39. prowadzenie zadań z zakresu kontroli prawidłowości realizacji form pomocy określonych w ustawie zgodnie z zapisami rozdziałów 1 i 2, z wyjątkiem art. 48, oraz rozdziałów 3 i 4 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej,
  40. współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi PUP w zakresie realizacji zadań komórki,
  41. realizowanie zadań z zakresu zamówień publicznych:
  1. przygotowywanie wniosków w sprawie wszczęcia procedury zamówień publicznych,
  2. prowadzenie dokumentacji postępowania w sprawie udzielenia zamówienia publicznego,
  3. obsługa techniczno-organizacyjna Komisji Przetargowej,
  4. prowadzenie rejestrów zamówień publicznych, protestów i odwołań,
  5. sporządzanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia,
  6.  przygotowywanie wniosków do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych w sprawach związanych z zamówieniami publicznymi w przypadkach określonych w ustawie Prawo zamówień publicznych.

 

Wytworzył:
Udostępnił:
Ostatnio zmodyfikował:
Kochel Justyna
(2025-09-03 11:48:44)