Centrum Aktywizacji Zawodowej
Do zakresu działania Centrum Aktywizacji Zawodowej należy realizacja zadań w zakresie usług, instrumentów oraz programów rynku pracy za pośrednictwem:
Do zakresu zadań podstawowych Działu Pośrednictwa Pracy i Poradnictwa Zawodowego należy w szczególności:
Do zakresu zadań podstawowych Działu Instrumentów Rynku Pracy należy w szczególności:
- Działu Pośrednictwa Pracy i Poradnictwa Zawodowego
- Działu Instrumentów Rynku Pracy.
Do zakresu zadań podstawowych Działu Pośrednictwa Pracy i Poradnictwa Zawodowego należy w szczególności:
-
realizacja usługi pośrednictwa pracy poprzez:
- udzielanie pomocy bezrobotnym i poszukującym pracy w uzyskaniu odpowiedniego zatrudnienia oraz pracodawcom w pozyskaniu pracowników o poszukiwanych kwalifikacjach zawodowych,
- pozyskiwanie ofert pracy,
- upowszechnianie ofert pracy, w tym przez przekazywanie ofert pracy do internetowej bazy ofert pracy udostępnianej przez ministra właściwego do spraw pracy,
- udzielanie pracodawcom informacji o kandydatach do pracy, w związku ze zgłoszoną ofertą pracy,
- informowanie bezrobotnych i poszukujących pracy oraz pracodawców o aktualnej sytuacji i przewidywanych zmianach na lokalnym rynku pracy,
- inicjowanie i organizowanie kontaktów bezrobotnych i poszukujących pracy z pracodawcami,
- współdziałanie powiatowych urzędów pracy w zakresie wymiany informacji o możliwościach uzyskania zatrudnienia i szkolenia na terenie ich działania,
- informowanie bezrobotnych o przysługujących im prawach i obowiązkach,
- realizowanie usługi pośrednictwa pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami dot. szczegółowych warunków realizacji, trybu i sposobów prowadzenia usług rynku pracy: oraz zgodnie z zasadami: dostępności, dobrowolności, równości i jawności,
- ocenianie efektywności działań pośrednictwa pracy
- współpraca z partnerami rynku pracy w celu zebrania informacji o strukturze gospodarczej i kierunkach rozwoju w danym rejonie, o kierunkach kształcenia i sytuacji demograficznej,
- pozyskiwanie informacji z innych źródeł, niezbędnych do oceny sytuacji na rynku pracy w rejonie,
- przygotowywanie raportów, informacji i analiz lokalnego rynku pracy, w tym prowadzenie monitoringu zawodów nadwyżkowych i deficytowych oraz przygotowywanie opinii na temat kierunków kształcenia w Powiecie Tarnogórskim,
- współpraca z Sądem, Prokuraturą, Policją i innymi instytucjami w zakresie pośrednictwa pracy pod kątem udzielania informacji o zarejestrowanych bezrobotnych, w kontekście korzystania przez nich z pośrednictwa pracy PUP,
- badanie i analizowanie sytuacji na lokalnym rynku pracy w związku z postępowaniem o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemca lub postępowaniem o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy, o którym mowa w art. 114 i 127 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach,
- realizowanie zadań związanych z podejmowaniem przez cudzoziemców pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
-
realizacja pośrednictwa pracy i innych zadań wynikających z prawa swobodnego przepływu pracowników między państwami, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 lit. a-c, w szczególności przez:
- realizowanie działań sieci EURES we współpracy z ministrem właściwym do spraw pracy, samorządami województw oraz innymi podmiotami uprawnionymi do realizacji działań sieci EURES, tj. realizacja pośrednictwa pracy w ramach sieci EURES obejmująca działania o których mowa w art. 36 ust. 1 ustawy oraz inne usługi określone w przepisach Unii Europejskiej, w tym informowanie i poradnictwo z zakresu warunków życia i pracy oraz sytuacji na rynku pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz na terytoriach państw członkowskich Unii Europejskiej, państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego nienależących do Unii Europejskiej, państw niebędących stronami umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, jeżeli na podstawie umów zawartych przez te państwa ze Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskim obywatele tych państw mogą korzystać ze swobody przepływu osób,
- realizowanie zadań związanych z udziałem w partnerstwach transgranicznych EURES na terenie działania tych partnerstw,
- realizowanie zadań związanych z międzynarodowym przepływem pracowników, wynikających z odrębnych przepisów, umów międzynarodowych i innych porozumień zawartych z partnerami zagranicznymi;
-
realizacja usługi poradnictwa zawodowego poprzez:
-
udzielanie bezrobotnym i poszukującym pracy pomocy w wyborze odpowiedniego zawodu lub miejsca pracy oraz w planowaniu rozwoju kariery zawodowej, a także przygotowaniu do lepszego radzenia sobie w poszukiwaniu i podejmowaniu pracy, polegającej w szczególności na:
- udzielaniu informacji o zawodach, rynku pracy, możliwościach szkolenia i kształcenia, umiejętnościach niezbędnych przy aktywnym poszukiwaniu pracy i samozatrudnieniu;
- udzielaniu porad z wykorzystaniem standaryzowanych metod ułatwiających wybór zawodu, zmianę kwalifikacji, podjęcie lub zmianę pracy, w tym badaniu kompetencji, zainteresowań i uzdolnień zawodowych;
- kierowaniu na specjalistyczne badania psychologiczne i lekarskie umożliwiające wydawanie opinii o przydatności zawodowej do pracy i zawodu albo kierunku szkolenia;
- inicjowaniu, organizowaniu i prowadzeniu grupowych porad zawodowych dla bezrobotnych i poszukujących pracy;
-
udzielanie pracodawcom pomocy:
- w doborze kandydatów do pracy spośród osób bezrobotnych i poszukujących pracy;
- we wspieraniu rozwoju zawodowego pracodawcy i jego pracowników przez udzielanie porad zawodowych;
-
udzielanie bezrobotnym i poszukującym pracy pomocy w wyborze odpowiedniego zawodu lub miejsca pracy oraz w planowaniu rozwoju kariery zawodowej, a także przygotowaniu do lepszego radzenia sobie w poszukiwaniu i podejmowaniu pracy, polegającej w szczególności na:
- inicjowanie, organizowanie i prowadzenie szkoleń z zakresu umiejętności poszukiwania pracy,
- realizowanie zadań poradnictwa zawodowego zgodnie z zasadami: dostępności, dobrowolności, równości, swobody, bezpłatności, poufności i ochrony danych,
- współpraca z poradniami psychologiczno – pedagogicznymi, ośrodkami pomocy społecznej, jednostkami szkoleniowymi oraz szkołami Powiatu Tarnogórskiego,
- tworzenie banku danych z zakresu informacji zawodowej,
- popularyzacja usług w zakresie poradnictwa zawodowego wśród osób zarejestrowanych i niezarejestrowanych w urzędzie pracy oraz pracodawców,
- ustalanie profili pomocy dla bezrobotnych,
- promowanie usług oferowanych przez urzędy pracy,
- kierowanie bezrobotnych do realizatora działań aktywizacyjnych, któremu marszałek województwa zlecił wykonanie działań aktywizacyjnych,
- przygotowywanie dokumentacji do wydania decyzji administracyjnych w zakresie realizowanych usług,
- współpraca z instytucjami rynku pracy w zakresie promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej,
- współpraca z organizacjami pozarządowymi zajmującymi się statutowo problematyką rynku pracy,
- objęcie bezrobotnych i nie pozostających w zatrudnieniu osób niepełnosprawnych poszukujących pracy przewidzianymi w przepisach prawa formami aktywizacji zawodowej,
- prowadzenie obowiązującej sprawozdawczości statystycznej
Do zakresu zadań podstawowych Działu Instrumentów Rynku Pracy należy w szczególności:
- planowanie podziału środków finansowych (FP, PFRON, EFS, rezerwy MPiPS) na aktywizację zawodową osób bezrobotnych oraz monitorowanie ich wykorzystania,
-
realizacja usługi organizacji szkoleń zgodnie z obowiązującymi przepisami dot. szczegółowych warunków realizacji, trybu i sposobów prowadzenia usług rynku pracy:
- inicjowanie i organizowanie szkoleń dla osób bezrobotnych, osób pobierających rentę szkoleniową i żołnierzy rezerwy oraz innych osób poszukujących pracy w celu zwiększenia szans na uzyskanie zatrudniania lub innej pracy zarobkowej, podwyższenia kwalifikacji zawodowych lub zwiększenia aktywności zawodowej,
- prowadzenie dokumentacji związanej z finansowaniem kosztów egzaminów,
- udzielanie i rozliczanie pożyczek z FP na sfinansowanie kosztów szkolenia,
- prowadzenie dokumentacji związanej z finansowaniem kosztów studiów podyplomowych,
- upowszechnianie informacji o możliwościach i zasadach korzystania z usług szkoleniowych świadczonych przez PUP oraz promowanie tych usług,
- diagnozowanie zapotrzebowania na zawody, specjalności i kwalifikacje na lokalnym rynku pracy oraz potrzeb szkoleniowych osób uprawnionych do szkolenia,
- przygotowanie planu szkoleń,
- monitorowanie przebiegu szkoleń,
- dokonywanie analizy skuteczności i efektywności szkoleń,
- współpraca z pracodawcami, instytucjami szkoleniowymi i instytucjami dialogu społecznego oraz partnerami rynku pracy w zakresie rozwoju zawodowego,
- realizacja ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity Dz.U. z 2013 r. poz. 907 z późn. zm.) w odniesieniu do szkoleń bezrobotnych.
-
realizowanie instrumentów rynku pracy wspierających podstawowe usługi rynku pracy w postaci:
- finansowania kosztów przejazdu do pracodawcy zgłaszającego ofertę pracy lub do miejsca pracy, odbywania stażu, przygotowania zawodowego dorosłych lub odbywania zajęć w zakresie poradnictwa zawodowego w związku ze skierowaniem przez powiatowy urząd pracy,
- finansowania kosztów zakwaterowania w miejscu pracy osobie, która podjęła zatrudnienie lub inną pracę zarobkową, staż, przygotowanie zawodowe dorosłych poza miejscem stałego zamieszkania, w przypadku skierowania przez powiatowy urząd pracy,
- dofinansowania wyposażenia miejsca pracy,
- dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej, kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa,
- refundowania kosztów poniesionych z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne, w związku z zatrudnieniem skierowanego bezrobotnego,
- dokonywanie analizy grup bezrobotnych będących w szczególnej sytuacji na rynku pracy,
- inicjowanie, organizowanie i przygotowanie dokumentacji do finansowego rozliczenia i oceny miejsc pracy dla osób będących w szczególnej sytuacji na rynku pracy,
-
organizowanie i przygotowywanie dokumentacji do finansowego rozliczenia i oceny niżej wymienionych działań rynku pracy:
- prac interwencyjnych;
- robót publicznych;
- staży;
- przygotowania zawodowego dorosłych;
- zatrudnienia bezrobotnych w ramach prac społecznie użytecznych.
- realizowanie i rozliczanie środków w formie grantu na utworzenie stanowiska pracy w formie telepracy,
- realizowanie i rozliczanie świadczeń aktywizacyjnych,
- realizowanie i rozliczanie refundacji pracodawcom kosztów poniesionych na składki na ubezpieczenie społeczne za skierowanych do pracy bezrobotnych do 30 roku życia, którzy podejmują zatrudnienie po raz pierwszy w życiu,
- realizowanie i rozliczanie dofinansowania wynagrodzenia za zatrudnienie skierowanego bezrobotnego, który ukończył 50 rok życia.
- realizowanie i rozliczanie refundacji kosztów opieki na dzieckiem lub osobą zależną,
- współpraca z Bankiem Gospodarstwa Krajowego i pośrednikami finansowymi w zakresie pożyczek na utworzenie stanowiska pracy oraz pożyczek na podjęcie działalności gospodarczej,
- inicjowanie i realizowanie działań w ramach Programu Aktywizacja i Integracja,
- inicjowanie i organizowanie programów specjalnych i innych działań na rzecz aktywizacji rynku pracy, łagodzenia skutków bezrobocia i tworzenia miejsc pracy,
- realizowanie programów regionalnych na podstawie porozumienia zawartego z WUP,
-
realizowanie dodatkowych instrumentów adresowanych do bezrobotnych do 30 roku życia w postaci:
- bonu szkoleniowego;
- bonu stażowego;
- bonu zatrudnieniowego;
- bonu na zasiedlenie;
- realizacja zadań w ramach wsparcia kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawców ze środków KFS,
- ustalanie profili pomocy dla bezrobotnych,
- przygotowanie dokumentacji do finansowego rozliczenia i oceny realizowanych programów,
- opracowywanie, przygotowanie i realizowanie projektów z funduszy Unii Europejskiej i innych funduszy celowych,
- przygotowywanie dokumentacji do finansowego rozliczenia programów finansowanych lub współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego lub innych źródeł,
- informowanie bezrobotnych i pracodawców o realizowanych programach i projektach współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej i innych funduszy celowych,
- monitorowanie i ocena przebiegu programów współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej,
- współpraca z instytucjami rynku pracy w zakresie promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej,
- współpraca z organizacjami pozarządowymi zajmującymi się statutowo problematyką rynku pracy,
- realizacja ustawy z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej oraz regulacji Komisji Europejskiej dotyczących pomocy publicznej,
- prowadzenie kontroli i wizyt monitorujących z zakresu realizowanych instrumentów rynku pracy,
- prowadzenie sprawozdawczości z zakresu wykonywanych zadań,
- przygotowanie informacji dla potrzeb oceny i analizy rynku pracy,
- współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi PUP w zakresie realizacji zadań komórki,
-
realizowanie zadań z zakresu zamówień publicznych:
- przygotowywanie wniosków w sprawie wszczęcia procedury zamówień publicznych,
- prowadzenie dokumentacji postępowania w sprawie udzielenia zamówienia publicznego,
- obsługa techniczno-organizacyjna Komisji Przetargowej,
- prowadzenie rejestrów zamówień publicznych, protestów i odwołań,
- sporządzanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia,
- przygotowywanie projektów zarządzeń i uchwał w sprawach dotyczących zamówień publicznych,
- przygotowywanie wniosków do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych w sprawach związanych z zamówieniami publicznymi w przypadkach określonych w ustawie Prawo zamówień publicznych.
Wytworzył:
Udostępnił:
Ostatnio zmodyfikował:
Kochel Justyna
(2014-08-18 15:01:04)