Centrum Aktywizacji Zawodowej

Do zakresu działania Centrum Aktywizacji Zawodowej należy realizacja zadań w zakresie usług, instrumentów oraz programów rynku pracy za pośrednictwem:
  1. Działu Pośrednictwa Pracy i Poradnictwa Zawodowego
  2. Działu Instrumentów Rynku Pracy.



Do zakresu zadań podstawowych Działu Pośrednictwa Pracy i Poradnictwa Zawodowego należy w szczególności:
  1. realizacja usługi pośrednictwa pracy poprzez:
    1. udzielanie pomocy bezrobotnym i poszukującym pracy w uzyskaniu odpowiedniego zatrudnienia oraz pracodawcom w pozyskaniu pracowników o poszukiwanych kwalifikacjach zawodowych,
    2. pozyskiwanie ofert pracy,
    3. upowszechnianie ofert pracy, w tym przez przekazywanie ofert pracy do internetowej bazy ofert pracy udostępnianej przez ministra właściwego do spraw pracy,
    4. udzielanie pracodawcom informacji o kandydatach do pracy, w związku ze zgłoszoną ofertą pracy,
    5. informowanie bezrobotnych i poszukujących pracy oraz pracodawców o aktualnej sytuacji i przewidywanych zmianach na lokalnym rynku pracy,
    6. inicjowanie i organizowanie kontaktów bezrobotnych i poszukujących pracy z pracodawcami,
    7. współdziałanie powiatowych urzędów pracy w zakresie wymiany informacji o możliwościach uzyskania zatrudnienia i szkolenia na terenie ich działania,
    8. informowanie bezrobotnych o przysługujących im prawach i obowiązkach,
    9. realizowanie usługi pośrednictwa pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami dot. szczegółowych warunków realizacji, trybu i sposobów prowadzenia usług rynku pracy: oraz zgodnie z zasadami: dostępności, dobrowolności, równości i jawności,
  2. ocenianie efektywności działań pośrednictwa pracy
  3. współpraca z partnerami rynku pracy w celu zebrania informacji o strukturze gospodarczej i kierunkach rozwoju w danym rejonie, o kierunkach kształcenia i sytuacji demograficznej,
  4. pozyskiwanie informacji z innych źródeł, niezbędnych do oceny sytuacji na rynku pracy w rejonie,
  5. przygotowywanie raportów, informacji i analiz lokalnego rynku pracy, w tym prowadzenie monitoringu zawodów nadwyżkowych i deficytowych oraz przygotowywanie opinii na temat kierunków kształcenia w Powiecie Tarnogórskim,
  6. współpraca z Sądem, Prokuraturą, Policją i innymi instytucjami w zakresie pośrednictwa pracy pod kątem udzielania informacji o zarejestrowanych bezrobotnych, w kontekście korzystania przez nich z pośrednictwa pracy PUP,
  7. badanie i analizowanie sytuacji na lokalnym rynku pracy w związku z postępowaniem o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemca lub postępowaniem o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy, o którym mowa w art. 114 i 127 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach,
  8. realizowanie zadań związanych z podejmowaniem przez cudzoziemców pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  9. realizacja pośrednictwa pracy i innych zadań wynikających z prawa swobodnego przepływu pracowników między państwami, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 lit. a-c, w szczególności przez:
    1. realizowanie działań sieci EURES we współpracy z ministrem właściwym do spraw pracy, samorządami województw oraz innymi podmiotami uprawnionymi do realizacji działań sieci EURES, tj. realizacja pośrednictwa pracy w ramach sieci EURES obejmująca działania o których mowa w art. 36 ust. 1 ustawy oraz inne usługi określone w przepisach Unii Europejskiej, w tym informowanie i poradnictwo z zakresu warunków życia i pracy oraz sytuacji na rynku pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz na terytoriach państw członkowskich Unii Europejskiej, państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego nienależących do Unii Europejskiej, państw niebędących stronami umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, jeżeli na podstawie umów zawartych przez te państwa ze Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskim obywatele tych państw mogą korzystać ze swobody przepływu osób,
    2. realizowanie zadań związanych z udziałem w partnerstwach transgranicznych EURES na terenie działania tych partnerstw,
  10. realizowanie zadań związanych z międzynarodowym przepływem pracowników, wynikających z odrębnych przepisów, umów międzynarodowych i innych porozumień zawartych z partnerami zagranicznymi;
  11. realizacja usługi poradnictwa zawodowego poprzez:
    1. udzielanie bezrobotnym i poszukującym pracy pomocy w wyborze odpowiedniego zawodu lub miejsca pracy oraz w planowaniu rozwoju kariery zawodowej, a także przygotowaniu do lepszego radzenia sobie w poszukiwaniu i podejmowaniu pracy, polegającej w szczególności na:
      • udzielaniu informacji o zawodach, rynku pracy, możliwościach szkolenia i kształcenia, umiejętnościach niezbędnych przy aktywnym poszukiwaniu pracy i samozatrudnieniu;
      • udzielaniu porad z wykorzystaniem standaryzowanych metod ułatwiających wybór zawodu, zmianę kwalifikacji, podjęcie lub zmianę pracy, w tym badaniu kompetencji, zainteresowań i uzdolnień zawodowych;
      • kierowaniu na specjalistyczne badania psychologiczne i lekarskie umożliwiające wydawanie opinii o przydatności zawodowej do pracy i zawodu albo kierunku szkolenia;
      • inicjowaniu, organizowaniu i prowadzeniu grupowych porad zawodowych dla bezrobotnych i poszukujących pracy;
    2. udzielanie pracodawcom pomocy:
      • w doborze kandydatów do pracy spośród osób bezrobotnych i poszukujących pracy;
      • we wspieraniu rozwoju zawodowego pracodawcy i jego pracowników przez udzielanie porad zawodowych;
  12. inicjowanie, organizowanie i prowadzenie szkoleń z zakresu umiejętności poszukiwania pracy,
  13. realizowanie zadań poradnictwa zawodowego zgodnie z zasadami: dostępności, dobrowolności, równości, swobody, bezpłatności, poufności i ochrony danych,
  14. współpraca z poradniami psychologiczno – pedagogicznymi, ośrodkami pomocy społecznej, jednostkami szkoleniowymi oraz szkołami Powiatu Tarnogórskiego,
  15. tworzenie banku danych z zakresu informacji zawodowej,
  16. popularyzacja usług w zakresie poradnictwa zawodowego wśród osób zarejestrowanych i niezarejestrowanych w urzędzie pracy oraz pracodawców,
  17. ustalanie profili pomocy dla bezrobotnych,
  18. promowanie usług oferowanych przez urzędy pracy,
  19. kierowanie bezrobotnych do realizatora działań aktywizacyjnych, któremu marszałek województwa zlecił wykonanie działań aktywizacyjnych,
  20. przygotowywanie dokumentacji do wydania decyzji administracyjnych w zakresie realizowanych usług,
  21. współpraca z instytucjami rynku pracy w zakresie promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej,
  22. współpraca z organizacjami pozarządowymi zajmującymi się statutowo problematyką rynku pracy,
  23. objęcie bezrobotnych i nie pozostających w zatrudnieniu osób niepełnosprawnych poszukujących pracy przewidzianymi w przepisach prawa formami aktywizacji zawodowej,
  24. prowadzenie obowiązującej sprawozdawczości statystycznej


Do zakresu zadań podstawowych Działu Instrumentów Rynku Pracy należy w szczególności:
  1. planowanie podziału środków finansowych (FP, PFRON, EFS, rezerwy MPiPS) na aktywizację zawodową osób bezrobotnych oraz monitorowanie ich wykorzystania,
  2. realizacja usługi organizacji szkoleń zgodnie z obowiązującymi przepisami dot. szczegółowych warunków realizacji, trybu i sposobów prowadzenia usług rynku pracy:
    1. inicjowanie i organizowanie szkoleń dla osób bezrobotnych, osób pobierających rentę szkoleniową i żołnierzy rezerwy oraz innych osób poszukujących pracy w celu zwiększenia szans na uzyskanie zatrudniania lub innej pracy zarobkowej, podwyższenia kwalifikacji zawodowych lub zwiększenia aktywności zawodowej,
    2. prowadzenie dokumentacji związanej z finansowaniem kosztów egzaminów,
    3. udzielanie i rozliczanie pożyczek z FP na sfinansowanie kosztów szkolenia,
    4. prowadzenie dokumentacji związanej z finansowaniem kosztów studiów podyplomowych,
    5. upowszechnianie informacji o możliwościach i zasadach korzystania z usług szkoleniowych świadczonych przez PUP oraz promowanie tych usług,
    6. diagnozowanie zapotrzebowania na zawody, specjalności i kwalifikacje na lokalnym rynku pracy oraz potrzeb szkoleniowych osób uprawnionych do szkolenia,
    7. przygotowanie planu szkoleń,
    8. monitorowanie przebiegu szkoleń,
    9. dokonywanie analizy skuteczności i efektywności szkoleń,
    10. współpraca z pracodawcami, instytucjami szkoleniowymi i instytucjami dialogu społecznego oraz partnerami rynku pracy w zakresie rozwoju zawodowego,
    11. realizacja ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity Dz.U. z 2013 r. poz. 907 z późn. zm.) w odniesieniu do szkoleń bezrobotnych.
  3. realizowanie instrumentów rynku pracy wspierających podstawowe usługi rynku pracy w postaci:
    1. finansowania kosztów przejazdu do pracodawcy zgłaszającego ofertę pracy lub do miejsca pracy, odbywania stażu, przygotowania zawodowego dorosłych lub odbywania zajęć w zakresie poradnictwa zawodowego w związku ze skierowaniem przez powiatowy urząd pracy,
    2. finansowania kosztów zakwaterowania w miejscu pracy osobie, która podjęła zatrudnienie lub inną pracę zarobkową, staż, przygotowanie zawodowe dorosłych poza miejscem stałego zamieszkania, w przypadku skierowania przez powiatowy urząd pracy,
    3. dofinansowania wyposażenia miejsca pracy,
    4. dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej, kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa,
    5. refundowania kosztów poniesionych z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne, w związku z zatrudnieniem skierowanego bezrobotnego,
  4. dokonywanie analizy grup bezrobotnych będących w szczególnej sytuacji na rynku pracy,
  5. inicjowanie, organizowanie i przygotowanie dokumentacji do finansowego rozliczenia i oceny miejsc pracy dla osób będących w szczególnej sytuacji na rynku pracy,
  6. organizowanie i przygotowywanie dokumentacji do finansowego rozliczenia i oceny niżej wymienionych działań rynku pracy:
    1. prac interwencyjnych;
    2. robót publicznych;
    3. staży;
    4. przygotowania zawodowego dorosłych;
    5. zatrudnienia bezrobotnych w ramach prac społecznie użytecznych.
  7. realizowanie i rozliczanie środków w formie grantu na utworzenie stanowiska pracy w formie telepracy,
  8. realizowanie i rozliczanie świadczeń aktywizacyjnych,
  9. realizowanie i rozliczanie refundacji pracodawcom kosztów poniesionych na składki na ubezpieczenie społeczne za skierowanych do pracy bezrobotnych do 30 roku życia, którzy podejmują zatrudnienie po raz pierwszy w życiu,
  10. realizowanie i rozliczanie dofinansowania wynagrodzenia za zatrudnienie skierowanego bezrobotnego, który ukończył 50 rok życia.
  11. realizowanie i rozliczanie refundacji kosztów opieki na dzieckiem lub osobą zależną,
  12. współpraca z Bankiem Gospodarstwa Krajowego i pośrednikami finansowymi w zakresie pożyczek na utworzenie stanowiska pracy oraz pożyczek na podjęcie działalności gospodarczej,
  13. inicjowanie i realizowanie działań w ramach Programu Aktywizacja i Integracja,
  14. inicjowanie i organizowanie programów specjalnych i innych działań na rzecz aktywizacji rynku pracy, łagodzenia skutków bezrobocia i tworzenia miejsc pracy,
  15. realizowanie programów regionalnych na podstawie porozumienia zawartego z WUP,
  16. realizowanie dodatkowych instrumentów adresowanych do bezrobotnych do 30 roku życia w postaci:
    1. bonu szkoleniowego;
    2. bonu stażowego;
    3. bonu zatrudnieniowego;
    4. bonu na zasiedlenie;
  17. realizacja zadań w ramach wsparcia kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawców ze środków KFS,
  18. ustalanie profili pomocy dla bezrobotnych,
  19. przygotowanie dokumentacji do finansowego rozliczenia i oceny realizowanych programów,
  20. opracowywanie, przygotowanie i realizowanie projektów z funduszy Unii Europejskiej i innych funduszy celowych,
  21. przygotowywanie dokumentacji do finansowego rozliczenia programów finansowanych lub współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego lub innych źródeł,
  22. informowanie bezrobotnych i pracodawców o realizowanych programach i projektach współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej i innych funduszy celowych,
  23. monitorowanie i ocena przebiegu programów współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej,
  24. współpraca z instytucjami rynku pracy w zakresie promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej,
  25. współpraca z organizacjami pozarządowymi zajmującymi się statutowo problematyką rynku pracy,
  26. realizacja ustawy z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej oraz regulacji Komisji Europejskiej dotyczących pomocy publicznej,
  27. prowadzenie kontroli i wizyt monitorujących z zakresu realizowanych instrumentów rynku pracy,
  28. prowadzenie sprawozdawczości z zakresu wykonywanych zadań,
  29. przygotowanie informacji dla potrzeb oceny i analizy rynku pracy,
  30. współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi PUP w zakresie realizacji zadań komórki,
  31. realizowanie zadań z zakresu zamówień publicznych:
    1. przygotowywanie wniosków w sprawie wszczęcia procedury zamówień publicznych,
    2. prowadzenie dokumentacji postępowania w sprawie udzielenia zamówienia publicznego,
    3. obsługa techniczno-organizacyjna Komisji Przetargowej,
    4. prowadzenie rejestrów zamówień publicznych, protestów i odwołań,
    5. sporządzanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia,
    6. przygotowywanie projektów zarządzeń i uchwał w sprawach dotyczących zamówień publicznych,
    7. przygotowywanie wniosków do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych w sprawach związanych z zamówieniami publicznymi w przypadkach określonych w ustawie Prawo zamówień publicznych.

 

Wytworzył:
Udostępnił:
Kochel Justyna
(2013-01-07 13:26:36)
Ostatnio zmodyfikował:
Kochel Justyna
(2014-08-18 15:01:04)
       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki